søndag 12. juli 2009

Søndag, 12. juli 2009.
Vi har ikke ajourført bloggen før nå pga lite tilgang til internett.
Vi forlot Dalmouth fredag 3 juli for Biscaya og Spania.
Det ble faktisk litt dramatikk før vi ankom La Coruna onsdag. 8 juli kl 1900. Over 5 døgn i sjøen.
Værmeldingene stemte litt dårlig de første 3 døgnene. Det ble mye mer vind enn meldt på ugrib.
Det ble mye kryssing og motorseiling.
Dag 2 i Biscaya røk en sjakkel til skjøtet til hovedseilet i 25 knop vind. Liten kuling og 4 m bølger.
Bommen til hovedseilet blåste til babord med Magne på slep. Hadde heldigvis vett til å slippe før en tur ut av båten var virkelighet. Fikk surret bommen med tau. Det tok 2 timer før vi fann en erstatning til den ødelagte sjakkelen.
I mellom tiden hadde vi begynt å studere kart rundt Brest, Frankrike. Vi hadde trengt ett døgn dit med bare genoa som seil. Gleden var stor da vi fann en gammel sjakkel som kunne benyttes. Vi tok kurs rett vestover for deretter å styre sørover igjen
Om natten blåste det opp i 36,5 knop. Sterk kuling!!. 40 knop er liten storm. Men vi hadde to rev i storseilet og båten gikk som en drøm. For en fantastisk båt!!
På tross av mye vind og tøffe forhold så har det meste gått over all forventning. Det er blitt en del blåmerker og litt sjøsyke. Men middag har vi fått hver dag ! Det er nesten ikke til å tro at det er mulig. Bjørn Gunnar og Inger Elise har gjort en kjempejobb. Vi hadde hyggelige opplevelser med norske og andre skandinaviske båter. Da ble vi kallet opp på VHF og de var nysgjerrig på hvem vi var og hvor vi var på vei. Vi hadde også fine opplevelser med delfiner.
Om morningen 3 dag i sjøen gikk vinden over til mer vestlig og vi seilte 8 - 9 knop i liten kuling. Kjempeartig.
De to siste dagene seilte vi stort sett med frisk bris. Vi skulle egentlig til Finesterre, men pga vindretningen gikk vi til La Coruna i stedet. Fin marina som anbefales til mandre seilere.Vi hadde et par flotte dager her. Inger Elise og Bjørn Gunnar tok med barna på badestrand og badebasseng.

Lørdag 11.juli brukte vi 13 timer for moter for åkomme til Portosin. En knøttliten by, men fin marina med dusjer og vaskemaskiner. Og internett!!
I kveld skal vi feire Magne sin fødselsdag på seilklubben her. Fin restaurant.

I morgen 13 . juli drar vi sannsynligvis til Ria De Vigo. Ca 8 - 10 timer herfra. Da er det ikke langt gjen til Portogal.